entete


Terug

Home NL

Home FR


 


Opleiding voor kaders en medewerkers

De occasionele trainer

Hoe de overdracht van know-how binnen uw onderneming waarborgen... !

Nuttige informatie : Formule 'In-house'
  'Op maat' in het bedrijf


Situatie
Een onderneming is een verzameling van kennis en kunde. En ze wenst die uiteraard te houden. Dus is overdracht van kennis en kunde heel belangrijk. M.a.w. hoe zorg je dat de interne experten die overdragen aan hun collega’s ?
Maar expert zijn in een materie bewijst nog niet dat men over het talent beschikt van overdracht van kunde, van opleider. Overdracht van kunde is namelijk een kunde op zich.
Vele overdrachten van kennis en kunde komen niet tot een goed einde omdat de occasionele trainer vanuit zijn eigen realiteit vertrekt, eerder dan vanuit de realiteit van de ontvangers. En dan wordt het voor hen een langdradig en dikwijls moeilijk proces, de onderneming verliest tijd en dus ook geld.
We stellen u een opleiding voor van 2 dagen (met een tussenperiode van een of twee weken) ten voordele van occasionele trainers, om de manier waarop ze hun kunde overdragen drastisch te verbeteren.

Objectieven
  • de trainer zal bekwaam zijn het opleidingsproces met de deelnemers dermate te beheren dat het leerproces verlost is van alle relationele parasieten.
  • de trainer zal alle noodzakelijke technieken beheersen om zijn opleiding te structureren, om vooruitgang in “real time” te analyseren en te evalueren, om groepsfenomenen en relatie met de deelnemers te beheren, om de pedagogische objectieven te bepalen en te bereiken, en om tenslotte zijn gedrag aan te passen aan het ontwikkelingsniveau van elke deelnemer.

Kenmerken van deze opleiding
  • Zij is gebaseerd op de veronderstelling dat elk menselijk wezen over de nodige vermogens en potentiëel beschikt om zijn objectieven te bereiken, om te leren en aan de diverse toestanden van het leven het hoofd te bieden. Nochtans zijn vele deelnemers niet altijd bewust van hun vermogens. De rol van de trainer bestaat er dan in van die vermogens te laten ontdekken.
  • De trainer bouwt zijn opleiding op vertrekkende van de resultaten die zijn deelnemers bij afloop van de opleiding moeten halen. Hij bouwt zijn opleiding in logische en sequentiële stappen op om tot dat resultaat te komen.
  • De pedagogische methode is volledig inductief: de deelnemers ontdekken de pedagogische methode via hun eigen experimentatie.

Programma

Voorbereiding:
2 weken voor de opleiding ontvangen de deelnemers een handleiding die beschrijft:

  • hoe de pedagogie zich aanpast aan het leerproces
  • het onderscheid tussen een algemeen en een pedagogisch objectief
  • hoe pedagogische objectieven bepalen
  • hoe de materie « uitsnijden » om het objectief te halen, maw. hoe een « rode draad » opbouwen
  • welke type oefeningen voorzien om de leerproces te bevorderen
  • welke controleactiviteiten inlassen om de integratie van de materie na te gaan

Er wordt hen gevraagd die handleiding te bestuderen. Er wordt hen gevraagd hun opleiding op te bouwen volgens de aanduidingen van de ontvangen handleiding. Er wordt hen gevraagd naar de opleiding te komen met de inhoud van hun eigen over te dragen materie.
Het doel van deze voorbereiding is de opleidingstijd te limiteren, dus ook de kosten voor de onderneming.

Dag 1: De opbouw van de opleiding 
Tijdens de eerste dag van de opleiding overlopen we snel de handleiding: we gaan na of de begrippen hierin begrepen zijn, en doen de deelnemers werken in groepjes van 2 of 3 zodat ze elkaar kunnen helpen in de pedagogische opbouw van hun materie.
Op het einde van de eerste dag zullen de deelnemers hun « trainer’s manual » hebben opgebouwd. Deze omvat :

  • de algemene inleiding van hun cursus, of hoe hun deelnemers motiveren voor de opleiding
  • de formulering van het objectief van de deelnemers, het algemeen objectief van de opleiding en de pedagogische objectieven van elke stap in die opleiding
  • de timing van elke stap
  • de oefeningen voorzien bij elke stap
  • de manier waarop die oefeningen zullen ontleed en gedebriefd worden
  • de controleproeven
  • het eventuele cursusmateriaal, powerpoints, enz..

Dag 2 : De animatie en relatiebeheer met de deelnemers.
Een opleiding leiden impliceert twee wederzijds concurrerende verplichtingen: respect van timing en vooruitgang, en aanpassing aan de verwachtingen en vragen van de deelnemers, essentieel om hun motivatie te behouden over gans de duur van de opleiding.
Het is bijgevolg nodig de capaciteit aan te leren om een zeer precieze structuur met tijdsdwang te volgen, en nochtans zeer flexiebel te blijven t.o.v. de deelnemers. Daarom is het dat de trainer zijn gedrag moet leren aanpassen aan de maturiteit van de deelnemer.

Tijdens deze tweede dag vragen we aan onze deelnemers een micro-training te geven van maximum 15 minuten. Ze zullen die voorbereid hebben tijdens de tussenperiode. De criteria van een geslaagde microtraining worden hen op het einde van de eerste dag gegeven.
Tijdens die microtraining ontdekken de deelnemers hoe ze, dank zij een spel van preciese instructies en vragen stellen, ze bekwaam worden eventuele weerstanden of spanningen kunnen beheren ; hoe ze hun deelnemer zelf antwoorden kunnen doen vinden op zijn eigen vragen, en daarbij tijd winnen. Bovendien leren ze zichzelf en hun deelnemers te evalueren tijdens het lesgeven.

Animator : F. van Kan
  • Licentiaat Economische en Financiële Wetenschappen
  • Gecertificeerde in Transactionele Analyse, NLP, Hypnose, Systeemleer, en Pedagogie
  • Kaderfuncties in bank en textielsector
  • Trainer en coach sinds 1987
  • Ervaring in de secundaire sector (automobiel, chemie, metaal, bouw, farmaceutica, elektriciteit) en dienstensector (bank, verzekeringen, ziekenfondsen, interim, distributie)

Formule 'In-house'

Duur van de opleiding: twee dagen
Inhoud van de vorming: standaard inhoud zoals hiervoor vermeld
Aantal deelnemers: tot 3 deelnemers (bij meer dan 3 personen: ons contacteren)

Plaats : in uw lokalen of andere locatie door u voorzien.
Uren schema: van 10h00 tot 17 h00
                          Deze urenregeling laat de deelnemers toe hun courante zaken  uit te voeren
                          De klant zorgt er echter voor dat de deelnemers niet worden gestoord tijdens de opleiding               

Prijs: 2 personen : 1850 € (+21% BTW)
3e  persoon : + 400 €  (+21% BTW)
Meer dan 3 personen :ons contacteren
Deze prijs omvat de documentatie en de verplaatsing van de docent in België

Documentatie : de documentatie zal voor de cursus per e-mail worden doorgestuurd.
Infrastructuur : een whiteboard  of een  flipchart dragen bij aan de kwaliteit van de opleiding.

Contactpersoon : Marita Guilmot-Lennertz - forum@esap.be - Tel 02/771.43.13 

De volledige voorstelling downloaden (formaat pdf) (formaat word)

[Zich on-line inschrijven]

Opleiding 'op maat' in het bedrijf

Duur van de opleiding: twee dagen
Inhoud van de vorming: de inhoud van de hierin beschreven opleiding kan worden aangepast  volgens uw behoeften en op maat van uw situatie en verwachtingen. In dat geval zal de docent contact met u opnemen voor een onderhoud waar u uw wensen voorlegt teneinde de inhoud  op punt te stellen
Aantal deelnemers: vanaf 2 deelnemers zonder het quotum van 10 deelnemers te overschrijden teneinde een goede interactiviteit te garanderen.

Plaats : in uw lokalen of andere locatie door u voorzien.

Prijs: Groep tot 10 personen  : 3200 € (+21% BTW)
In deze prijs zijn inbegrepen de documentatie en de verplaatsing van de docent in België

Documentatie : de documentatie zal voor de cursus per e-mail worden doorgestuurd.
Contactpersoon : Marita Guilmot-Lennertz - forum@esap.be - Tel 02/771.43.13

De volledige voorstelling downloaden (formaat pdf) (formaat word)

[Zich on-line inschrijven]