entete


Terug

Home NL

Home FR


 


Opleiding voor kaders en kwaliteitsverantwoordelijken

Waarom uw ISO 9001-certificatie niet de gewenste voordelen oplevert

Het kwaliteit managementsysteem integreren in de managementsystemen
van uw onderneming

Nuttige informatie : In-company opleiding
 


Bevinding
Veel ondernemingen die de weg naar een certificatie volgens ISO9001 hebben genomen,  zijn uiteindelijk teleurgesteld : zoveel energie werd gestoken in een project dat uiteindelijk een hoop zware procedures opleverde, die de onderneming teveel verplichtingen oplegden en nutteloos bleken te zijn.
Bovendien bleken de beheersgegevens die het resultaat waren van het kwaliteitsmanagementsysteem voornamelijk besproken te worden in een vergadering met als bedoeling te bekijken “wat moet gedaan worden om het certificaat te behouden”.

De remedie : Kwaliteit integreren in de bestaande beheerssystemen van uw onderneming

Programma

  1. De strategie beschrijven in begrijpelijke taal
  2. De strategie vertalen in een project van de onderneming, in begrijpbare en motiverende bewoordingen
  3. Uw strategie doen leven
    • Het project van de onderneming uitdragen en iedereen betrekken bij het slagen ervan
    • Doeltreffende communicatiemiddelen identificeren en invoeren
  4. Het systeem voor het opstellen en evalueren van doelstellingen herzien
    • Verbanden leggen tussen de strategische prioriteiten, de individuele doelstellingen en de evaluatiecriteria
    • Zich verzekeren dat de prioriteiten van de onderneming worden aangepakt en dat die activiteiten worden uitgevoerd rekening houdend met de omgeving
  5. De beheersgegevens integreren
    • De onderneming sturen met behulp van algemene indicatoren en performance indicatoren voor alle processen
    • Communiceren vertrekkend van deze indicatoren en resultaten
    • Resultaten analyseren en doelstellingen bijsturen
  6. De onderneming leiden via de sleutelprocessen
    • De sleutelprocessen identificeren en doen leven
    • Verbetering van de processen organiseren door het opstellen en opvolgen van actieplannen met corrigerende en preventieve maatregelen.
  7. De goede werking van de sleutelprocessen auditeren
    • Het verschil auditeren tussen de organisatie zoals die werd uitgetekend en deze die werkelijk bestaat.
    • De procesbeheersing evalueren op basis van de beheersing van de gevaren die aan deze processen zijn verbonden
  8. Tevredenheidsenquëtes en onderzoeken naar de perceptie van de klant organiseren
    • Het verschil tussen het gewenste imago en het gepercipieerde imago onderzoeken
    • De verwachtingen van de klant identificeren en er rekening mee houden
    • Het kwaliteitsbeleid herzien in functie van de verwachtingen van de klant

Doelpubliek
Deze uiteenzetting is bestemd voor kaderleden en bedrijfsleiders die de organisatie van hun onderneming willen optimaliseren en die de bestaande beheerssystemen willen samenvoegen in een coherent geheel.

Aantal deelnemers
• Het aantal deelnemers is minimum 3 en maximum 12;
• Een cursus wordt bij het begin van de opleiding overhandigd;

Animator : Darline Rabaut

  • Lic. Rechten, betrokken bij het invoeren van kwaliteitsmanagementsystemen (ISO9001 maar ook ISO17025, BRC, IFS, BRC IoP, …) sinds 1994
  • Lead Auditor voor ISO9001, BRC, HACCP, ISO22000
  • Zelfstandig consultant in diverse domeinen, zowel productie als dienstensector

In-company opleiding: nuttige informatie

Duur van de opleiding: een dag

Inhoud van de vorming: de hiervoor aangegeven inhoud van de vorming mag  "op maat" worden aangepast om  rekening te houden met uw specifieke behoeften. Een voorafgaand contact met de formateur kan georganiseerd worden om hem uw verwachtingen aan te geven.

Aantal deelnemers: vanaf 2 tot ideaal 10 personen maximum teneinde een optimale interactiviteit tussen de trainer en de deelnemers te waarborgen.

Prijs : Groep van 2 tot 5 personen  : 1700 € (+21% BTW)
         Groep van 6 tot 10 personen : 1900 € (+21% BTW)
         Bespaar 50% op uw investering via ‘KMO-portefeuille’ (Vlaanderen) 
         of ‘Een Opleiding Volgen’ (Brussels Hoofdstedelijk Gewest)

Aanvullende keuze: verpersoonlijkte opvolging en/of coaching volgens de specificiteit van de onderneming.

Contactpersoon : Marita Guilmot-Lennertz - forum@esap.be - Tel 02/771.43.13

De volledige voorstelling downloaden (formaat pdf) (formaat word)

Mogelijkheid van "op maat" in-company opleiding
(met ons contact opnemen)
(tel : 02/771.43.13)