entete


Terug

Home NL

Home FR


 


Opleiding voor kaders en aankoopverantwoordelijken

Onderhandelingstechnieken om uw aankopen te optimaliseren!

Geniet van een verpersoonlijkte verbetering van uw aankoopgedrag !

Nuttige informatie : Formule 'In-house'
  'Op maat' in het bedrijf


Vaststellingen en doelstellingen

Elk aankoop vereist informatie en onderhandeling; de aankoopverantwoordelijke zal de beste technische en economische voorwaarden voor zijn onderneming opzoeken. Daar hij meer en meer met verkopers te doen zal hebben die ervaring hebben opgedaan in overtuigende verkooptechnieken, zal hij zich eveneens de verkoop- en onderhandelingstechnieken eigen maken. Dit om het onderhandelingsonderhoud te kunnen leiden en afsluiten en om een voordelige oplossing voor zijn onderneming te behalen zowel op financieel als op kwalitatief gebied.
Pas onderhandelingstechnieken toe en U zult uw aankoopproces gevoelig verbeteren!
De aankoopverantwooredelijken dienen inderdaad oplossingen te vinden om:

  • Het verkoopcontact in de meest onvoorziene omstandigheden te leren voorbereiden: de gesprekspartner snel te leren kennen en te begrijpen hoe hij dient te worden aangesproken.
  • Te leren hoe de aankoop op aangename wijze zowel voor de aankoper als voor de verkoper te doen verlopen: de onderhandelingsmarges  leren inschatten
  • Te leren overtuigen: de argumenten uitkiezen en de bezwaren beantwoorden.
  • Te leren afsluiten: een of meerdere verbintenissen onmiddellijk kunnen bekomen.

Toegevoegde waarden en resultaten van de voorgestelde methode
  • De voorgestelde vorming verschilt van de meeste vormingen in marketing en in aankoop/verkooptechnieken door haar hoge graad van interactieve tussenkomsten van de deelnemers.
  • Elke vorming begint met een vragenlijst, in meer dan 400 ondernemingen getest, om na te gaan of met de succesfactoren van de commerciële praktijken wordt rekening gehouden, en vervolgens, om de verbeteringspunten te bepalen die aan de verwachtingen van elke deelnemer beantwoorden. De inhoud van de vorming is verpersoonlijkt: na de behandeling van de basisprincipes van marketing, worden de problemen en verwachtingen van elke deelnemer prioritair behandeld.

De toegevoegde waarden van de vorming zijn:
  • Een snelle audit van de kwaliteit van de commerciële praktijken op basis van de antwoorden op de vragenlijst.
  • Concrete verbeteringsvoorstellen in commerciële praktijken op korte en lange termijn.
  • Verbeteringsvoorstellen rechtstreeks gelinkt aan de problemen eigen aan de onderneming.
  • Verbeteringen op korte termijn van het bestaande leveranciersbestand.
  • Verbeteringen op korte termijn van de manier waarop nieuwe leveranciers worden overtuigd en aangeworven.
  • Bepaling van een realisatietermijn van de genomen beslissingen.

Inhoud
  • Zijn gesprekspartner leren kennen
    • De sociale stijlen: kenmerken en wekwijze
    • Hoe de verkoper aanspreken
  • De relatie aankoop-verkoop
    • Ontledingsmethode van een onderneming
      • De marketingbenadering
      • Verbetering van de marketing mix
      • Opbouw van een actieplan
    • Presentatietechniek voor een product
      • De kenmerken van een goede presentatie
    • Inzicht van de aankoop- en verkooptechnieken
      • De voorbereiding van de aankoop: de stappen van het aankoopproces
        • Bepaling en onderzoek van de nood (het probleem)
        • Informatie inwinnen over het product/dienst
        • Inschatting (evaluatie) van de alternatieve producten
        • De aankoopbeslissing
        • De gevoelens na aankoop
      • Kennis van het product: het argumentarium
        • Het product, de dienst, het personeel, het verkooppunt , het imago
        • Inleiding tot het TCObegrip (Total Cost of Ownership)
      • Bepaling van doelstellingen daar de koper
  • De stappen van de onderhandeling
    • De voorbereiding van het onderhoud
    • De contactname met de verkoper
    • De uitwisseling van informatie
    • De verkoper overtuigen
    • Afsluiten
  • Basisbeginselen van de onderhandeling

Doelgroep
  • De verantwoordelijken van aankoop
  • De verantwoordelijken van commerciële en marketingdiensten
  • Alle personen die in één verbetering van de commerciële en aankoopmethodes zijn geïnteresseerd.

Animator : C. de Villenfagne
  • Bedrijfsleider;
  • Raadgever bij meerdere ondernemingen;
  • Gespecialiseerd in de opstelling van commerciële en marketingplannen in industriële en dienstondernemingen;
  • Raadgever bij de UWE voor de Internationale Marketingcel;
  • Raadgever bij ondernemingen voor de bevordering van export.

Formule 'In-house'

Duur van de opleiding: een dag
Inhoud van de vorming: standaard inhoud zoals hiervoor vermeld
Aantal deelnemers: tot 3 deelnemers (bij meer dan 3 personen: ons contacteren)

Plaats : in uw lokalen of andere locatie door u voorzien.
Uren schema: van 10h00 tot 17 h00
                          Deze urenregeling laat de deelnemers toe hun courante zaken  uit te voeren
                          De klant zorgt er echter voor dat de deelnemers niet worden gestoord tijdens de opleiding               

Prijs: 2 personen : 980 € (+21% BTW)
3e  persoon : + 220 €  (+21% BTW)
Meer dan 3 personen :ons contacteren
Deze prijs omvat de documentatie en de verplaatsing van de docent in België

Documentatie : de documentatie zal voor de cursus per e-mail worden doorgestuurd.
Infrastructuur : een whiteboard  of een  flipchart dragen bij aan de kwaliteit van de opleiding.

Contactpersoon : Marita Guilmot-Lennertz - forum@esap.be - Tel 02/771.43.13

De volledige voorstelling downloaden (formaat pdf) (formaat word)

[Zich on-line inschrijven]

Opleiding 'op maat' in het bedrijf

Duur van de opleiding: een dag
Inhoud van de vorming: de inhoud van de hierin beschreven opleiding kan worden aangepast  volgens uw behoeften en op maat van uw situatie en verwachtingen. In dat geval zal de docent contact met u opnemen voor een onderhoud waar u uw wensen voorlegt teneinde de inhoud  op punt te stellen
Aantal deelnemers: vanaf 2 deelnemers zonder het quotum van 10 deelnemers te overschrijden teneinde een goede interactiviteit te garanderen.

Plaats : in uw lokalen of andere locatie door u voorzien.

Prijs: Groep tot 10 personen  : 1700 € (+21% BTW)
In deze prijs zijn inbegrepen de documentatie en de verplaatsing van de docent in België

Documentatie : de documentatie zal voor de cursus per e-mail worden doorgestuurd.
Contactpersoon : Marita Guilmot-Lennertz - forum@esap.be - Tel 02/771.43.13

De volledige voorstelling downloaden (formaat pdf) (formaat word)

[Zich on-line inschrijven]